Jak rozpoznać zdrową żywność?

Zdrowa żywność towarzyszy nam praktycznie na każdym kroku, media zasypują nas co chwilę kolejnym nowym "zdrowym" produktem. Bardzo łatwo pogubić się w tym wszystkim... Zaczynają się pojawiać wątpliwości czy to co jemy jest naprawdę zdrowe? W znalezieniu odpowiedzi na pytanie może pomóc nam piramida żywienia.



Czym jest piramida żywienia i jak z niej korzystać? 

Piramida Żywienia i Aktywności Fizycznej jest graficznym odzwierciedleniem idei zdrowego żywienia, która daje szansę na wydłużenie życia i zachowanie dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Za pomocą piramidy w łatwy sposób możemy komponować menu, tak aby uzupełnić nasz w organizm w ważne dla zdrowia składniki odżywcze. W proporcjach poszczególnych składników w codziennej diecie pozwalają się nam zorientować piętra piramidy. Im niższe piętro tym, znajdujące się w nim składniki są bardziej kluczowe dla naszego życia czy zdrowia i powinny stanowić podstawę naszego menu. Wyższe piętra piramidy są równie istotne, jednak nie należy przesadzać z ilością i częstością spożywania umieszczonych tam produktów. Jak możecie zauważyć na powyższym rysunku najbardziej znacząca dla naszego zdrowa jest systematyczna aktywność fizyczna, następnie: warzywa i owoce, produkty zbożowe, nabiał, produkty mięsne, tłuszcze. W przypadku osób na diecie bezglutenowej z produktów zbożowych należy wykluczyć żyto, jęczmień, pszenice co nie oznacza, że potrzebnych składników odżywczych nie możemy uzyskać z innych pełnowartościowych ziaren. Dla wszystkich zaś jednakowo według piramidy szkodliwy jest cukier, sól czy alkohol. Są to składniki, które w żaden sposób nie sprzyjają naszemu zdrowiu czy długiemu życiu.


Do powyższej piramidy instytut dodał także 10 dodatkowych zaleceń, których celem jest wskazanie nam drogi zdrowego żywienia.

1. Spożywaj posiłki regularnie (4-5 posiłków co 3 - 4 godziny)
2. Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę, tego co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach: 3/4 - warzywa i 1/4 - owoce.
3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste
4. Codziennie spożywaj co najmniej 2 szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem i częściowo - serem.
5. Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0,5 kg/tyg.). Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.
6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.
7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy ( zastępuj je owocami i orzechami).
8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół - mają cenne składniki i poprawiają smak.
9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 l dziennie
10. Nie spożywaj alkoholu


Piramidę Zdrowego Żywienia z dokładnym jej omówieniem możecie znaleźć na stronie internetowej Instytutu Żywności i Żywienia -> klik. Tam również znajdziecie dokładnie omówione wszystkie powyższe punkty. Mam nadzieję, że teraz łatwiej będzie Wam komponować swoje menu :) 

Jestem bardzo ciekawa czy stosujecie się do powyższych zaleceń, a może się z nimi nie zgadzacie?


Jeśli spodobał Ci się mój wpis, zachęcam do obserwacji bloga:
Instagram: @zdrowopieknieibezglutenowo

dzięki temu będziesz otrzymywał/a powiadomienia o najnowszych wpisach i nie tylko.

12 komentarzy:

  1. Doskonale opisane, wszystko jasno i klarownie - super! Z pewnością każdemu przydadzą się tak dobrze wyjaśnione zasady :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedy pierwszy raz spotkałam się z piramidą zdrowego żywienia natychmiast wyłapałam wiele niezbyt korzystnych przyzwyczajeń w odżywianiu się. Jednak graficzna projekcja z uzupełniającym opisem najlepiej działa na wyobraźnię. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak zdecydowanie forma graficzna wiele ułatwia 😊

      Usuń
  3. Nie do końca sie zgadzam z ta piramida i wytycznymi. Przede wszystkim mleko - zakwasza organizm i skraca życie ponieważ jest to pokarm dla cielaka a nie dorosłego człowieka. Istnieją badania np. Na kotach - dorosłe koty które dostają krowie mleko zyja 2 razy krócej niż te które nie dostają. Dodatkowo mleko prosto od krowy to jeszcze pół biedy, To z kartonów i butelek to trucizna, poszukaj informacji na temat tego co sie w nim może znajdować. To samo jeszcze co do zbóż- warto sie zainteresować jak negatywny wpływ na organizm ma pszenica i wszystko na niej oparte (pieczywo z maki pszennej itp). Tak naprawdę ciężko sie stosować do takiej piramidy jeśli są w niej błędy. Jednak mimo wszystko daje ona jakąś orientację w żywieniu. Pozdrawiam!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat jeśli chodzi o mnie to nie piję mleka krowiego, jak i jestem na diecie bezglutenowej ze względów zdrowotnych, także dospoknale wiem o czym piszesz i absolutnie się z Tobą zgadzam! Powyższą piramidę przedstawiłam zgodnie z Instytem Żywności i Żywienia :)

      Usuń
  4. Ja w listopadzie 2016 całkowicie weliminowałam słodycze ze swojej diety! :) Wydawało się niemożliwe, bo "słodka dupka" ze mnie, ale zdrowi przede wszystkim! Teraz mnie już nie ciągnie! Zastąpiłam je orzechami i owocami! Klaudia J

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja wyeliminowałam gluten i nabiał ze swojej diety. Oparłam ją przede wszystkim na warzywach, rybach, mięsie, orzechach, niektórych kaszach. Polecam wszystkim :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie mamy bardzo podobną dietę :)

      Usuń
  6. warto też zwracać uwagę na to, skąd bierzemy żywność, bo nie zawsze ta zdrowa jest rzeczywiście zdrowa.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Zdrowo, pięknie i bezglutenowo , Blogger