HR co to takiego?

Dziś wpis o trochę innej tematyce niż do tej pory. Jeżeli czytaliście informacje opisane w "O mnie", doskonale pewnie już wiecie, że obok zdrowego stylu życia, kolejnym bardzo ważnym dla mnie zainteresowaniem jest aspekt Zarządzania Zasobami Ludzkimi - czyli aktualny kierunek moich studiów. Z tego względu postanowiłam podzielić się z Wami moją pasją i przedstawić Wam odpowiedź na pytanie czym tak naprawdę jest HR.


Określenie HR już na dobre zagościło w naszym języku, choć tak naprawdę dla wielu osób jest jeszcze zagadką.
HR to skrót od angielskiego zwrotu Human Resources oznaczającego Zasoby Ludzkie. Bardziej powszechnie HR, to skrót oznaczający dział firmy, zajmujący się zarządzaniem zasobami ludzkimi. Czyli prościej ujmując zarządzanie personelem czy pracownikami.
Zarządzanie zasobami ludzkimi polega więc m.in. na "sprawowaniu" opieki nad teraźniejszymi, przyszłymi i potencjalnymi pracownikami. Opieka ta odnosi się do działań w strefie selekcji pracowników (rekrutacja, awans, zwolnienie), motywacji, szkoleń, rozwoju zawodowego pracowników, wynagrodzeń czy relacji społecznych w danej firmie. Mocną cechą HR jest więc planowanie, organizacja oraz dążenie do określonych celów. Do których należy m.in. dążenie do maksymalnego wykorzystania potencjału pracowników (przy obopólnej satysfakcji), dążenie do poprawy warunków pracy, a także dbanie o rozwój pracowników, jak i przez to całej organizacji.Warto dodać, że zarządzanie zasobami ludzkimi jest dziedziną bardzo interdyscyplinarną, zawierającą wiele nauk m.in.: zarządzanie, ekonomię, prawo, marketing, finanse i rachunkowość, psychologię, socjologię i IT.
Podsumowując, moim zdaniem HR jest działem i stylem zarządzania, który powinien znaleźć się w każdej firmie. Z tego względu, że prowadząc nawet małą działalność gospodarczą, zatrudniającą kilkudziesięciu pracowników, przy natłoku obowiązków bardzo łatwo możemy zapomnieć o pracownikach, którzy bez wątpienia są największą wartością każdej organizacji. To dzięki, pracownikom firma uzyskuje trwałość, silną pozycję czy konkurencyjność. Stąd uważam, że ludzie są najcenniejszym kapitałem w który firma powinna inwestować i o niego dbać.
A czym dla Ciebie jest HR?



Jeśli spodobał Ci się mój wpis, zachęcam do obserwacji bloga:
Instagram: @zdrowopieknieibezglutenowo

dzięki temu będziesz otrzymywał/a powiadomienia o najnowszych wpisach i nie tylko.

32 komentarze:

  1. Super wpis na ciekawy temat widać ze nie ograniczasz się w tematach na swoim blogu i dzięki temu blog zyskuje na jakości i masz we mnie stała Czytelniczkę Pozdrawiam Serdecznie i życzę powodzenia :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Również jestem wielką fanką zdrowego stylu życia! :) Także mamy ze sobą coś wspólnego. Jeśli chodzi o HR, to zawsze kojarzy mi się z korporacją:).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super :) Wiele osób tak uważa, jednak HR ma o wiele większą skale działania :)

      Usuń
  3. Zgadza się - ludzie to kapitał i powinno się dbać o pracowników

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, to podstawa dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa :)

      Usuń
  4. Mi też, jka koleżance wyżej, HR kojarzy się z korporacją :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość osób właśnie tak kojarzy HR, nie jest to do końca prawdą gdyż zakres HR sięga znacznie dalej :) Mam zamiar bardziej pogłębić ten temat także zapraszam do zaglądania na bloga :)

      Usuń
  5. Coś czego brakuje w poważnym wykonaniu tam, gdzie obecnie pracuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W wielu działalnościach niestety takich specjalistów brakuje, choć zauważa się, że coraz więcej firm ma świadomość potrzeby zadbania o ten aspekt

      Usuń
  6. Nie mialam o tym pojecia 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie zapraszam po więcej na bloga :)

      Usuń
  7. Dla mnie, zresztą jak widzę nie tylko, HR to przykład typowego korpojęzyka. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie w tej sferze jest bardziej znany, ale tak jak pisałam już wcześniej, nie jest to do końca prawdą :)

      Usuń
  8. Zupełnie się z Tobą zgadzam! Najważniejsze żeby również odnaleźć w pracowniku człowieka.

    OdpowiedzUsuń
  9. Aż wstyd się przyznać, bo wiele razy słyszałam bądź mignął mi w oczach ten skrót HR, a ja do teraz nie wiedziałam tak naprawdę o co chodzi. Mało tego, zamiast sprawdzić w internecie czy gdziekolwiek indziej, to nie. Moja wygoda kazała czekać na dzisiejszy dzień aż wpadnę na Twój post. Ale już po przeczytaniu tych słów: "HR to skrót od angielskiego zwrotu Human Resources..." wiedziałam z czym chleb dzisiaj jem :) Prowadziłam swoją działalność, była jednoosobowa więc raczej nie potrzebowałam nad sobą takiego specjalisty, ale jeśli firma go potrzebuje to znaczy, że faktycznie są potrzebni ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy jednoosobowej działalności, specjalista od HR nie jest potrzebny, jednak wiedza na ten temat jest jak najbardziej warta uwagi, gdyż wiele zagadnień tej dziedziny, dotyczy całej działalności nie tylko pracowników :)

      Usuń
  10. Uważam, że ten temat jest bardzo ważny! Sama dobrze wiem, jak w firmie, w której pracowałam, nie szanowało się pracowników i ich wartości (słabe wynagrodzenie, zdecydowany nadmiar pracy, brak jakiegokolwiek socjalu, oczekiwania z kosmosu), w związku z czym po 1,5 roku odeszłam. Niemniej jednak odnoszę wrażenie, że większość firm, nawet jeżeli wdraża HR, to robi to źle ;) Dużo jest pseudospecjalistów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety takie zjawisko jest bardzo częste :(

      Usuń
  11. Nie wiedziałam, że skrót HR pochodzi od Zarządzania Zasobami Ludzkimi :) Jest to dziedzina, która w większości firm wymaga niestety poprawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda... nadzieja tkwi w tym, że coraz więcej specjalistów szkoli się w tym zakresie, firmy zaś czują potrzebę zatrudnienia takich osób, także może za jakiś czas w większości działalności aspekt ten ulegnie poprawie :)

      Usuń
  12. Słyszałam o tym skrócie, ale nigdy się w niego nie zagłębiałam.
    Ciekawy post.

    Pozdrawiam http://ja-godzianka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Za jakiś czas na blogu pojawi się podobny wpis, także zapraszam :)

      Usuń
  13. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz dążenie do maksymalnego wykorzystania potencjału pracowników to brzmi jak jakieś czasy niewolnictwa :D i może coś w tym jest? :D wybacz, dla mnie HR to kojarzy się z rekrutacją i wyciskaniem z pracowników ostatnich potów :D często tez słyszę, że HR ma swój świat i często nijak sie ma do pracowników

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha bez obaw :) W maksymalnym wykorzystaniu potencjału pracowników chodzi o aspekt wykorzystania umiejętności pracowników, a także o rozwój adekwatny do ich predyspozycji. Niestety HR, nie ma do końca pozytywnej opinii przez to, że w wielu w firmach jest on prowadzony mało profesjonalnie i niepoprawnie. Tak jak napisałaś HR jest związany m.in. z rekrutacją, ale to tak naprawdę to jeden z wielu elementów. Ze swojej strony mogę Ci napisać, że na studiach uczą nas m.in dbania o pracowników. Zapraszam Cię także do obserwacji bloga, gdyż zamierzam pisać więcej na ten temat. Pozdrawiam :)

      Usuń
  14. Krótko, a jednocześnie konkretnie podjęłaś ważny temat.

    OdpowiedzUsuń
  15. Mnie zawsze pociągał HR i przyznam, że żałuję iż nie wybrałam tego jako kierunku studiów :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można zacząć jeszcze raz bądź iść na podyplomowe :)

      Usuń

Copyright © 2014 Zdrowo, pięknie i bezglutenowo , Blogger